Fannefjordtunnelen
Til Møre og Romsdal fylke, Fylkestinget
FANNEFJORDTUNNELEN - utbedring og brannteknisk oppgradering må foretas samtidig!
NHO Møre og Romsdal, Norges Lastebileier Forbund, avd. Møre og Romsdal, Molde Næringsforum og Nordveggen AS finner det uforsvarlig og uakseptabelt at en ikke skal foreta brannteknisk oppgradering samtidig med generell oppgradering av Fannefjordtunnelen.
Fannefjordtunnelen er eksportveien til fra Romsdalshalvøya og har en ÅDT på ca. 3.500*. Av dette er en betydelig andel tungtrafikk. På fergestrekningen Sølsnes - Åfarnes utgjør vel 22 % av trafikken tyngre kjøretøy, dette gjør at sambandet er blant de i landet som har høyest andel tungtrafikk*. Som en naturlig konsekvens av dette anslår vi at tungtrafikken i Fannefjordtunnelen utgjør omtrent samme antall tunge kjøretøy. Dette medfører at tunnelen trolig er av de som har relativt sett høyest andel tungtrafikk.
At en tunnel som har så mye trafikk og så mye tungtrafikk skal ha en betydelig dårligere brannteknisk standard enn det som praktiseres for riksveier er uforståelig. Tunnelen er en brannfelle bla ved at nødnettet ikke fungerer tilfredsstillende, det ikke er snuplass i tunnelen, og trafikanter vil ha svært begrenset mulighet til å kunne komme seg ut av tunnelen og redde seg selv. I tillegg vil ikke brannvesen ha mulighet til å ta seg inn i tunnelen for å foreta rednings- og slokningsarbeid pga. manglende ventilasjonssystem. Vi viser her til tilsynsrapport fra brannsjefen i Molde.
Av hensyn til næring- og samfunnsliv er det uforståelig at en skal påføre oss en ekstra belastning ved at en ikke gjennomfører brannteknisk oppgradering samtidig med generell oppgradering. Dette medfører at tunnelen blir stengt kveld/natt i 14 mnd. istedenfor 8 mnd.*. For brukerne medfører dette store ekstrakostnader i form av betydelig omkjøring. Tids-, ulempes- og kjørekostnad, som følge av en ekstra stengning på 6 mnd. kan en anslå til flere 10 talls mill. kroner.
Videre medfører oppdelingen ekstra riggkostnader på mellom 5-15 mill.* for vegeier. Vi ber derfor veieier foreta økonomiske prioriteringer slik at en kan gjennomføre både opprusting og brannteknisk oppgradering samtidig.
Det finnes ikke noen argument som tilsier at det er god samfunnsøkonomi å utsette brannteknisk oppgradering.
Med vennlig hilsen
NHO Møre og Romsdal Norges Lastebileier Forbund avd. Møre og Romsdal
Torill Ytreberg, sign. Dagrunn Krakeli, sign.
Mob 92 23 91 75 Mob. 90 53 93 87
Molde Næringsforum Nordveggen AS
Britt Flo, sign. Solveig Brøste Sletta, sign.
Mob. 90 79 90 05 Mob. 98 88 38 16
*Kilde: Dokumenter fra Statens Vegvesen ( SVV) og SVV Utbyggingsseksjonen Møre og Romsdal, v/Walbø
Publisert: 10.10.2013