Midsundtrappene i teten som mest lest på Visit Norway
Midsundtrappene er blant de mest leste på Visit Norway. Produktsiden om Rørsethornet er på en flott 8.plass og Digergubben på 27.plass. Nordvestlandet har kuppet listen med hele 15 av de 72 sidene med mest trafikk. Med mer enn dobling i besøkstallet er det liten tvil om at Midsundtrappene er i ferd med å bli Moldes største attraksjon!I sommer har nordmenn for alvor fått øynene opp for å feriere i eget land. Og Visit Nordvest har stått høyt på ønskelista for mange! Og våre nye opplevelser på Midsund i Molde er blant de som trekker aller mest. Vi har registret 122% flere besøk totalt i Midsundtrappene fra i fjor, der den største økningen har gått på Digergubben og Rørsethornet.
Visit Norway har nå laget en liste over de 72 sidene som har hatt mest trafikk på den norske delen av visitnorway.com. De tre øverste på listen er naturlig nok Visit Norway sine egen startsider og kategorisider. Men, på 4.plass, som den mest besøkte produktsiden, finner vi Rampestreken! Og på en 8.plass har vi Midsundtrappene. Faktisk har Visit Nordvest hele 15 produkter fra regionen inne på listen. Visit Nordvest (Visit Nordmøre og Romsdal AS) er et fellesorgan som markedsfører regionen som reisemål.
Mardalsfossen i Eikesdalen i Molde er også på listen med en 53. plass, Aursjøvegen på 70. og Varden på 71. plass.
Det store antallet attraktive attraksjoner i vår region gjør at folk finner god grunn til å legge turen til nordvestlandet. Sammen med våre nabokommuner blir vi en god 'Reason to Go'. Da blir turene lengre, og folk bruker mer tid og penger i området vårt. Slikt blir det verdiskaping av

Her er oversikten:
Trafikktall i perioden 1.mai – 31.august.
Attraksjon | Sidevisninger | Plass |
---|---|---|
Rampestreken | 79.460 | 4 |
Midsundtrappene – Rørsethornet | 52.315 | 8 |
Romsdalseggen | 39.703 | 13 |
Litlefjellet | 29.687 | 20 |
Midsundtrappene – Digergubben | 26.340 | 27 |
Fottur til Trollkirka | 24.506 | 34 |
Åndalsnes | 22.460 | 37 |
Innerdalen | 18.070 | 47 |
Romsdalstrappa – Rampestreken | 16.836 | 50 |
Gripruta | 16.795 | 51 |
Mardalsfossen | 16.741 | 53 |
Trollkirka | 14.536 | 63 |
Aursjøvegen | 13.305 | 70 |
Varden – Moldepanoramaet | 13.251 | 71 |
Romsdalsstigen | 13.099 | 72 |
Dette er i all hovedsak organisk trafikk inn til visitnorway.com, og er resultatet av langsiktig strategisk arbeid for å løfte disse attraksjonene. Både Midsundtrappene og Rampestreken har vært populære innslag i Visit Nordvest sine kampanjekjøring de siste årene, og de har vært sesongens vinnere både på instagram og i nasjonale medier.
Savner du Trollstigen og Atlanterhavsvegen på listen? De er på sin side de mest leste sakene på http://www.visitnorthwest.no og vestlandets hovedportal fjordnorway.com.
Midsundtrappene har en lang sesong
Midsundtrappene kommer til å bli et av Moldes aller største trekkplaster, og sesongen er lang. Lite snø ute i havgapet gjør Midsundtrappene tilgjengelige fra tidlig vår til sen høst. Attraksjonen er med på å fylle hoteller og restauranter i Molderegionen, og betyr mye for verdiskapingen totalt innen reiseliv og handel. Det har vært så stor tilstrømning ved Midsundtrappene i sommer at vi er i ferd med å se på utvidelse av parkeringsplassen ved Rørsethornet da kapasiteten var sprengt på noen dager i sommer.
Vi i Masterplan Reiseliv jobber aktivt for å få Midsundtrappa Rørsethornet som nasjonal turiststi i Norge. De skal det kun finnes 15 av, og vi mener opplevelser ute i havgapet med utsikt over hele øyriket hører hjemme på den celebre listen. Sårbarhetsanalysene som er gjennomført viser at fjellet nå bevares bedre enn før trappene kom på plass, og er i stand til å takle et stort besøk. Gjester opplever trappene godt tilrettelagt. I tillegg har nasjonal media omtalt trappene i sommer, og senere i høst kan vi se Midtsundtrappene i en episode av 71 grader nord.
Den lange sesongen vil vi utnytte i kampanjer utover høsten. Midsundtrappene er aktuelle både for par, venninnegjenger på tur, gutter på tur, familier og seniorer på tur med sine barnebarn. Kombinert med gode matopplevelser, kultur, velvære og shopping i Molde kan det bli høstturen man tar når man ikke kommer seg på langweekend til utlandet!