Bærekraft viktig for sjømatnæringen fremover

Status for sjømatnæringen nå og fremover ble presentert i Ålesund Næringsforenings lunsjwebinar 2.februar. Næringsforeningene i Molde og Kristiansund var med som samarbeidspartnere.

PwC har lansert et eget Sjømatbarometer som de presenterte på møtet. De sier at to av tre ledere i sjømatnæringen ikke tror på regjeringens mål om å øke produksjon fra dagens 1,5 mill tonn sjømat til 5 millioner tonn innen 2050. Drivere for vekstestimatet fremover vil i hovedsak være trafikklys og storsmolt, i følge Marte Vassbotten i PwC, men at dette bare vil kunne oppnås ved utbredt bruk av ny teknologi. Hun har vært med på å utvikle sjømatbarometeret og sier at tenke bærekraft og å redusere klimafotavtrykket vil være svært viktig for fremtidig vekst og verdiskapningen i næringen. Tross dette har bare en av tre aktører i næringen bærekraft integrert i sin strategi så langt.   

Dette har vært året nesten ingen var forberedt på, sier Seafood analyst i Nordea, Finn-Arne Egeness. Det har vært nedgang i eksportverdien av sjømat i 2020, og etterspørselen etter laks i hotell- og restaurantnæringen er redusert. Jo mer avhengig man er av etterspørselen fra disse aktørene, jo mer sårbar er man, sier Egeness. Men vi har likevel opplevd en makroøkonomisk medvind og året har gått bedre enn forventet pga en svakere norsk krone og lavere rente. Også torskeproduksjonen påvirkes av pandemien pga redusert etterspørsel. Derimot går det godt for sild som har økt i pris, hovedsakelig fordi dagligvarebutikker er det viktigste utsalgsstedet. Totalt har etterspørselen etter sjømat vært redusert under pandemien, men vil forhåpentlig ta seg kraftig opp i løpet av andre halvår.

På spørsmål om hvordan man kan differensiere seg om man kan dokumentere bærekraft, svarer innlederne at det vil være vanskelig for aktørene. Det er dyrere med bærekraftig produksjon, så til tross for noe bedre marginer, vil det ikke nødvendigvis gi stor gevinst. Men det er ingen tvil om at man må differensiere fremover pga nye produksjonsmåter, som f.eks produksjon på land. Det vil ikke bare være et fortrinn med bærekraft, det vil være et krav. Landbruket har krav om 50% reduksjon av klimautslipp innen 2030, og lignende krav vil komme for sjømatnæringen. Fremtidige krav fra EU kan gjøre finansiering vanskeligere og dyrere å oppnå, og det vil dermed være viktig å jobbe kontinuerlig med bærekraft. 

Presentasjon Sjømatbarometeret 2021 Webinar 02 02 2021

Presentasjon Nordea Webinar 02 02 2021

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.