Midsundtrappa Rørsethornet ruler på visitnorway.no for andre år på rad!
Norges lengste sammenhengende steintrapp vekker stor interesse. I to år på rad har tilstrømningen økt, og vi ligger helt i teten på klikk på Visit NorwayI 2020 lå Midsundtrappa Rørsethornet oppe på en sterk 3.plass på visitnorway.no best besøkte sider, - og i 2021 tok vi 2.plassen! Det er i konkurranse med veldig mange reisemål i Norge - så her har destinasjonsselskapet vårt Visit Nordvest gjort en god jobb, i tillegg til at Midsundtrappene er et reisemål som frister mange. I bruker undersøkelsen ser vi at det strømmer til folk nord og sør fra.
Investeringen som Midsund Idrettslag har stått bak tilfører Molderegionen stor verdiskaping i form av tilstrømning til trappene. Og tross pandemien har stadig flere opplevd en topptur på Midsund i løpet av ferien eller i en weekend, for å få med seg den eventyrlige utsikten ute i havgapet. På en skyfri dag ser man hele Mørekysten fra Smøla i nord til Runde i sør. Sesongen er også lang. Det er normalt lite snø så langt ut mot havet, og om det er litt is kan trappene bestiges med piggsko. Noen velger også å gå i skumringen med hodelykt. Og er man så heldig å få nordlys, er det en opplevelse for livet.
Vi jobber tett sammen med med Misund Idrettslag og målet er å bli akkreditert som Nasjonal turiststi. Vi har søkt om å bli Nasjonal turiststi, og søknaden er under nøye behandling. Det ligger et stort arbeid bak, med mange dokumenter og gjennomførte undersøkelser:
- Utarbeidet besøksstrategi med utviklingsplaner og besøksforvaltning
- Gjennomført sårbarhetsanalyse som viser at fjellet er godt rustet for økt besøk
- Gjennomført besøksundersøkelser som gir oss innsikt i hva besøkende mener
- Satt opp store infotavler ved Solholmen, i sentrum, på Dryna og ved trappene
- Gjennomført turbeskrivelser for alle trappene og turmål på Midsund
- Jobber nå sammen med Molde kommune om kapasitetsutvidelse på parkeringsplass og toaletter, for å ta høyde for det økende besøket
Sammen med aktørene på Midsund jobber vi tett på utviklingen av opplevelser og bedrifter. Midsundtrappene er et naturlig trekkplaster i Opplevelse brosjyrene som alle overnattingsteder i Molderegionen deler ut til sine gjester.