Brukerundersøkelse Midsundtrappene 2021

Via gode tilbakemeldinger fra brukere kan vi bli bedre. Besøkende har gitt oss svar om hvordan de opplevde Midsundtrappene i fjor. Og hele 99,8 % av de besøkende vil anbefale Midsundtrappene videre! Men selv om vi ser at verdiskapingen rundt trappene er økende, har vi et stort potensial for mer omsetning på mat, overnatting og opplevelser som vi bør utnytte.

Vi ordnet det slik at folk som var på Midsund i 2021, men ikke har en telefon registrert med adresse Midsund, som fikk anledning til å svare på en brukerundersøkelse på nett.

Av de som svarte var det 84 % kvinner og 16% menn, og de representerer et geografisk omfang av både de som kommer fra nære region, samt tilreisende fra hovedstaden, Sør-Norge, Vestlandet, Innlandet, Trøndelag og gjester nordfra.

Godt over halvparten av de som besøker Midsundtrappene reiser sammen med sin familie, og en tredjedel reiser sammen med venner. Det de setter mest pris på er den fenomenale utsikten og at trappene er godt tilrettelagt.

Overnatting og verdiskaping

Hovedandelen av de som kommer overnatter på Midsund, i Molde sentrum eller i Ålesund, og mange overnatter også i Hustadvika, Kristiansund og i nære region rundt oss. Mange tar kun dagstur eller overnatter hos slekt og venner privat, men mange benytter hotell eller campingplass. Vi kan dermed fastslå at investeringen med Midsundtrappene er et trekkplaster som gir god verdiskaping til en stor region.

Utfordringen er om vi når fram med informasjon om de gode tilbud på mat og opplevelser som regionen har. Her er det mye å gå på. Hele 65 % har med egen mat på turen, mens 18 % fant restaurant eller takeaway på Midsund, 13 % spiste i Molde, mens under 3 % spiste i Ålesund i forbindelse med turen. Men hele halvparten av våre besøkende benyttet seg av andre opplevelser når de var i regionen - og det er en god andel!

Midsundtrappene begeistrer!

Hele 99,8 % av de besøkene vil anbefale Midsundtrappene til andre, mens kun 1 svarte negativt på dette spørsmålet! Stort bedre kan det knapt bli!

I tillegg vet vi at Midsundtrappene er helt i toppen på nettsøk på Visit Norway for andre år på rad, og vi har stor økning på registeringer i trappene og trafikken på ferger til Midsund.

På spørsmålet om hva som kan forbedres ved Midsundtrappene svarer 76 % at de ikke kommer på noe. De er fornøyde!

Ønsker om forbedringer

Rundt 8 % synes skilting, info og merking bør forbedres, 6 % ønsker seg bedre parkeringsmuligheter og 3 % ønsker seg flere toaletter. Skiltingen ble forbedret i løpet av sommeren med store infotavler ved fergeleiene og ved hver trapp, samt i Midsund sentrum.

Vi lanserte også opp med lydguide Voice og Norway som er tilgjengelig gratis over telefon i løpet av sommeren. Og det ligger turbeskrivelser på nett på Visit Nordvest.

Problematikken rundt parkering er tatt tak i, da det på enkelte utfartsdager er store kapasitetsproblemer. Vi jobber sammen med Midsund Idrettslag og Molde kommune om å løse dette. Muligheten til å fylle drikkeflasker med vann og finne toaletter er også noe som er framhevet av flere, og som vi tar med oss i videre tilrettelegging av turmålene.

Bruker ønsker seg også at det finnes flere rasteplasser med søppelkasser, bedre campingmuligheter, bedre spisemuligheter og bedre info om spisemuligheter.

Brukerne ønsker seg også mer trapp og tilrettelegging på de stier som har bløte og gjørmete partier. Likeså kommer det innspill om at man ønsker seg mer gelender til å holde seg i på luftige partier, og noen få melder tilbake om ett par løse trinn.

Ønsket om gode naturopplevelser handler ofte om ønske om en godt tilrettelagt natur, med gode stier/trapper som beskytter fjellet, god informasjon og skilting slik at folk velger riktig tur med riktig vanskelighetsgrad for dem, og at det er tilgjengelig mat, overnatting, toaletter, vann og parkering.

Les hele brukerundersøkelsen her.

Som takk for hjelpen med å svare på brukerundersøkelsen har ble Trond Aasen fra Giske, Inger Johanne B. Viken fra Vestnes og Rigmor Tronstad trukket ut som vinnere av hver sin splitter nye hengekøye fra Utendørs på Midsund.


Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.