Vinn-vinn for begge parter
Jakob Mejrup i Rema 1000 fremhever fordelene med å være med på praksisplassordningen. For praksisplasspraktikanten Ihor er dette en utviklingsarena hvor han får praktisert norskkunnskapene sine, samtidig hever Rema butikkstandarden. Dette er vinn-vinn for begge parter.Hvordan møtte dere Ihor?
Flyktningetjenesten tok kontakt for å høre om vi hadde plass til praksisplasskandidater. Da vi ga signal om at vi var klare, fikk vi Ihor, som viser seg å være en kurant kandidat.
Hva var årsaken til at dere valgte å gi han praksisplass?
- Hos oss får alle som har behov for en praksisplass, et sted å være og en utviklingsarena. Rent økonomisk er erfaringen min at ressursene man bruker på opplæring er mye mindre enn gevinstene man får igjen når kandidatene er opplært og produktive. Vi snakker da både økonomiske gevinster ved at flere folk i praksis gir en høyere butikkstandard som hever topplinja, og "psykiske" gevinster knyttet til at mine ansatte er stolte av å jobbe i en bedrift som gir folk muligheter. Jeg opplever mestring som leder, kandidatene får en hverdag og et godt arbeidsmiljø og kundene liker mangfoldet og samfunnsjobben vi gjør. Dette er vinn-vinn for alle parter, forteller Jakob Mejrup, daglig leder i Rema 1000.
Hva tilfører han Rema 1000?
Ihor tilfører Rema 1000 Moldegård en høyere butikkstandard som gir høyere omsetning. Han minimerer utsolgtsituasjoner og minimerer situasjoner hvor varer ikke har pris, noe som gir direkte vekst, ved at vi oftere går over hyllene enn vi hadde hatt mulighet til uten Ihor. Han er en representant for oss inn mot flyktninger, som da finner det naturlig å handle hos oss og bidrar dermed til kundevekst. Han er suveren med kunder, og et solid bidrag til god stemning i butikken. Han er også opptatt av gode kundeopplevelser, noe som gjør at vi er en av butikkene i kjeden med brattest vekst i år. Til slutt er han en blid og positiv kollega, som avlaster gjengen rundt seg, han er en lagspiller, og han bidrar til et godt arbeidsmiljø, forteller Jacob.
Hva ønsker dere å oppnå med å tilby praksisplass?
- Personlig gir det meg mye indre motivasjon å få jobbe med språk og sysselsetting. Jeg opplever at jeg lykkes som leder når vi får folk i praksis og ut i faste stillinger, noe vi har utallige eksempler på at vi har lykkes med. Vi ønsker å oppnå høyere butikkstandard gjennom flere hender i arbeid. Og jeg ønsker å kartlegge om kandidater passer inn her i faste stillinger. Det dyreste jeg som selvstendig næringsdrivende gjør er feilansettelser. Ved å teste og utvikle kandidater i praksis, øker jeg beslutningsgrunnlaget, og reduserer sjansen for bomansettelser, sier han.
Har språkbarrierer vært et hinder?
- Ikke for Ihor, han har en grunnkunnskap kombinert med at han er ekstrovert som gjør at han tør å snakke språket, noe som gjør at han raskt utvikler språket videre. Erfaringen min er at grunnkunnskap rundt språk bør være på plass, for at praksisoppholdet blir best mulig, sier han.
Hvordan har språkutviklingen vært fra han kom til Rema 1000 til nå?
- Veldig positiv. Han praktiserer språket hele dagen, og stopper opp og spør om det er ord, uttrykk og vendinger han ikke forstår. Han griper ballen med begge hender, og utnytter sjansen til det fulle, forteller han.
Hva er deres erfaring med å tilby praksisplass?
- Jeg har utelukkende positive erfaringer. Flyktningetjenesten finner kandidater de tror passer basert på mine tilbakemeldinger om hva bedriftens behov er. Jeg tar de på intervju med en representant fra flyktningetjenesten, og sammen legger vi en plan for best mulig språklig utvikling hos kandidaten, og verdiskapning i bedriften. Så investerer jeg litt tid i opplæring, og deretter får bedriften en stor avlastning i hverdagen, ved at vi er et menneske ekstra til å gjøre jobben, forteller han.
Er praksisplassløsningen lønnsomt for Rema 1000?
- Veldig lønnsomt. Som nevnt over, så er kostnaden mye mindre enn gevinsten. Praksiskandidatene erstatter ikke lønnet personale, men bidrar til vekst gjennom økt standard som jeg i stor grad kan ta unna uten å bemanne opp vesentlig fordi vi har praksiskandidater som avlaster grunnbemanningen. Topplinjevekst uten betydelig kostnadsvekst hjelper veldig på marginen, og lønnsbudsjettet i andel av omsetningen er fallende siden jeg startet med dette, forteller Jacob.
Vil han få tilbud om fast ansettelse etter praksisplassperioden?
- Ihor har i flere måneder fått betalte vakter innimellom praksisen, og er absolutt en som skal være med på laget fremover, sier han.
Anbefaler du ordningen til andre bedrifter?
- Ja. Gjøres dette skikkelig, får bedriften en skikkelig gevinst. Man må bruke penger for å tjene penger, og i dette tilfellet er det helt klart masse gevinster å hente ved å ta dette på alvor, investere tid, og få en kjempeavkastning i retur, sier han avslutningsvis.