Tilbakemeldinger fra besøkende
Arbeidslivet i Møre og Romsdal har vært i Oslo for å vise fram karrieremulighetene regionen har å by på. Her kommer tilbakemeldingene fra de besøkende.Relevant å flytte for en jobb?
Vi har stilt spørsmålet til de besøkende på jobbmessen BLI MED HIT! "Er det Relevant å flytte til regionen de neste 5 årene om man får en relevant jobb?" Overraskende nok svarte 62 % av respondentene bekreftende på dette spørsmålet. Dette indikerer en betydelig villighet blant arbeidssøkere til å flytte geografisk for å forfølge relevante karrieremuligheter. På den andre siden svarte 25 % av respondentene at de var usikre på om de ville flytte for en relevant jobb. Dette innebærer at vi har en god gruppe som er på glid, men kanskje trenger mer informasjon om at jobbene og alt det andre vi tilbyr i Møre og Romsdal.
Bred markedsføring
Vi har i flere sammenhenger fått spørsmålet om hvem vi inviterer, og der er svaret alle!
For å tiltrekke relevante besøkende til jobbmessen ble det gjort en omfattende og grundig innsats med markedsføringen. En kombinasjon av betalt markedsføring gjennom byråer og organisk markedsføring i kanaler som LinkedIn, Facebook, Instagram og TikTok ble benyttet. 26 5 % av de besøkende svarer at de fikk kunnskap om arrangementet i disse kanalene. I tillegg til dette ble BLI MED HIT annonsert på flyplassene Kvernberget, Årø, og Vigra i påskeuken samt i lokale og nasjonale aviser.
Det interessante her er at undersøkelsen avdekket at en betydelig del av deltakerne faktisk hørte om arrangementet gjennom bekjente (37 %). Dette understreker viktigheten av kommunikasjon til ulike grupper og aldersegment.
Kjente fjes?
Vi ser også at prosessen med å flytte hit eller "hjemover" er noe som utvikler seg over tid, og dette ser vi igjen i besøkstallene. Tallene fra hoopla viser at 32 % av besøkende har vært innom arrangement tidligere år. Dette tyder på en økende interesse og engasjement blant deltakerne over tid, samt en potensiell langsiktig strategi for å bygge relasjoner og nettverk.
Ønske om flere aktører og informasjon
Tilbakemeldingene fra deltakerne indikerer et ønske om å se enda flere aktører med relevante jobbmuligheter på arrangementet. Videre ønsker deltakerne også bedre informasjon fra bedriftene om hvilke konkrete stillinger de tilbyr.
Verdifulle innspill
De besøkende på årets "BLI MED HIT!" i Oslo gir verdifulle innspill til arbeidsgivere og arrangørene. Mens flertallet av respondentene er villige til å flytte for en relevant jobb, er det fortsatt en betydelig andel som er usikre. Dette understreker viktigheten av å formidle hvor bra det er å jobbe og bo i Møre og Romsdal.