Møreaksen
Næringsforumene i regionen ber politikerne om å sette av midler gjennom Nasjonal Transportplan – slik at første del av Møreaksen (E29 Ålesund-Molde, del Vik-Julbøen), som er ferdig utredet, kan starte opp snarest mulig.Næringslivet i Romsdal er svært skuffet over at dette vegprosjektet, som er ferdig utredet og som gir store regionbyggende effekter, blir satt på vent som «utviklingsportefølje» Møreaksen er delt i 2 utviklings deler, og Vik-Julbøen er ferdig utredet. Reisetiden mellom Ålesundregionen og Molderegionen vil forkortes med om lag en time, og dermed er denne strekningen en viktig del av Ferjefri E39. Og for Møre og Romsdal er dette det største og viktigste regionbyggende vegprosjektet nå.
Hvorfor oppstart E29 Ålesund-Molde (Vik – Julbøen)
Møre og Romsdal står for 11% av verdiskapningen
- står for 11% av verdiskapningen
- har 5 % av befolkningen
- har i Regjeringens forslag fått bare 0,33% av NTP-midlene (i forrige runde under 1%) bidrar med verdiskapning og skatteinntekter
I tillegg må det nevnes at
- Sparer på ferge: Store økonomiske gevinster over tid ved bortfall av fergene (3 fergesamband): Investeringer på 21 mrd. Kroner reduseres til omlag 10 mrd. kroner på grunn av bortfall av ferger.
- Bonus – Kjerringsundet: Møreaksen vil også åpne for bygging av fylkesvegen Kjerringsundet, der Aukra kommune setter årlig av store summer til framtidig bygging som selvfinansierende prosjekt.
- Energi: Det frigjøres energi fra fergenes ladestasjoner (Møre og Romsdal har
kraftunderskudd) - Beredskap: Det styrker beredskapen ved 2 NATO-anlegg og for gassanlegget på Nyhamna på Aukra (dette forsyner Storbritannia med 20-30% av deres gassforbruk).
Behandling av NTP
Stortinget skal behandle NTP 19. juni.