Moderne prosjektledelse

Sist uke hadde TiM-kullet for 2024/2025 sin siste fagsamling sammen med Kom Trainee i Kristiansund.

På denne fagsamlingen stod moderne prosjektledelse på agendaen. Traineene ble introdusert til ulike verktøy og hvordan de kan utvikle seg selv som prosjektledere.

Kurs i moderne prosjektledelse

I en travel hverdag der prosjektene og arbeidsoppgavene står i kø, og alt kan synes å være i konstant endring, er det kanskje viktigere og vanskeligere enn noen gang å være god til både å planlegge, få folk med seg, skape framdrift, utvikling og resultater - samtidig som du holder ditt eget hode over vann. Temaet på fagsamlingen var moderne prosjektledelse. Kursholder Jonas Aakre gikk gjennom forskjellige verktøy og gode tips fra boken han har skrevet kalt Prosjekthåndboka.

Dag 1: Moderne prosjektledelse

Traineene jobbet med verktøy som scoping, prosjekttesten, gameplan og fasilitering - testet ut i praksis gjennom gruppeoppgaver og refleksjon. De delte også sine prosjekt-hacks denne dagen. En av traineene trakk frem viktigheten av å ha en debrief etter gjennomførte prosjekter – for å lære av det som fungerte, og hva som burde gjøres bedre til neste gang.

Dag 2: Deg som prosjektleder

Fokus på selvinnsikt, med verktøy som prosjektlederens kompass, prioriteringsskalaen og coaching - samt walk n' talk-samtaler om egen lederstil. Traineene fikk også inspirasjon fra Tonje Maridal, prosjektleder i Vindel. Hun delte sine erfaringer innen det å være med og lede ulike prosjekt, hvor også hun har brukt noen av de ulike verktøyene Jonas gikk gjennom på tirsdagen.

- Du må bygge den brua for å komme deg dit du vil. En må også jobbe litt i noen jobber som kanskje ikke er helt riktig. Det handler om å velge å gjøre noe og ikke tenke så negativt, fortalte Maridal.

Bli med i TiM!

TiM er et rekrutterings- og utviklingsprogram for nyutdannede bachelor- og masterstudenter, med mål om å tiltrekke og beholde talent og kompetanse i regionen. Programmet tilbyr et strukturert opplegg med fokus på faglig og personlig utvikling, samt sosiale møteplasser, som bidrar til å bygge sterke bånd mellom traineene og regionen.

For mer informasjon om TiM, besøk nettsiden: www.timtrainee.no

Ønsker dere å bli trainee-bedrift? Ta kontakt med prosjektleder Henriette Asphol Indbjør på henriette@moldenf.no.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.