Brukerundersøkelse om reiselivet i Molde - hvor gode er vi egentlig?

Vi har jobbet med vertskapet og utvikling av opplevelser i Molde lenge - men hva mener folk som besøker oss egentlig? Og hva tror du de anbefaler videre til andre?

Den første brukerundersøkelsen i Molde ble utført fra 30.september 2021 til 5.januar 2022. Vi kjørte da en annonsekampanje rettet mot de som har besøkt Molderegionen, og som takk for å bidra med sine synspunkter, kunne de vinne turpakker.

Hovedandelen av de 733 som besvarte undersøkelsen var over 35 år, og aller fleste i gruppen mellom 45-54 år. Hele 61 % av de som besøkte oss reiser sammen med sin familie, mens 17 % reiser sammen med sitt idrettslag eller kulturgruppe. Vi jobber mye med tilrettelegging for familier, og det er moro å se at vi er en destinasjon som idrettslag og kulturgrupper velger. Det viser også at vi har et stort potensiale i Arrangementsprosjektet som er igangsatt.

De besøker oss i flere døgn

43 % var i Molde 1-2 dager og 31 % i 3-4 dager, mens kun 11 % har svart at de var her kun på dagstur. En av masterplanens hovedmål er å få folk til å bli i regionen over tid, og vi ser nå at tre fjerde deler er her i noen dager, men vi ser også at kun 15 % blir i Molderegionen mer enn fem dager.

Hvorfor besøkte de Molderegionen?

Her ser vi at 41 % besøkte oss for å oppleve opplevelser og attraksjoner, mens rundt 25% var her primært for å besøke familie og venner. Rundt 14 % svarte at det var et naturlig stoppested på reisen. Dette er antakeligvis en del av trafikken på de som reiser med bil for å oppleve Trollstigen og Atlanterhavsveien, og stopper for mat og overnatting i Molde. Kun 11% har svart at de var her i forbindelse med jobb. Et lavt antall her kan være fordi det var et år med pandemi. Og rundt 8 % har vært her på grunn av et arrangement i 2021.

Av de som besøkte oss bodde nesten halvparten (46%) på hotell, 18 % bodde hos venner og familie, og rundt 12% bor på campingplass. Rundt 10 % overnattet ikke, og resten fordelte seg på private hytter, Airbnb, telt, hengekøyer, vandrerhjem og båt.

Og ja - folk spiser og de shopper!

Det er bare 17 % som ikke har spist eller shoppet i Molde. Rundt 35 % av de besøkende har både spist og shoppet, 39% har kun vært på restaurant og 10 % har kun shoppet. Men det er ingen tvil om av våre besøkende bidrar til verdiskaping både for restaurant og butikker.


Folk liker vertskapet i Molderegionen veldig godt!

De aller fleste, hele 93 %, syns vi har et veldig bra eller bra vertskap! Det skal vi være veldig stolte av! Molderegionen har stått samlet om å løfte seg på et kunnskapsrikt og serviceinnstilt vertskap de siste åra. Det ser det ut som folk har merka seg, og det fungerer i praksis! Det betyr mye for trivselen og at de vil anbefale oss til andre!

Og hva er det de egentlig vil anbefale til andre? For ikke å legge ord i munnen til folk, fikk de her skrive fritt hva de tenker. Her sier 24 % at de vil anbefale naturen og fjell, og 12% trekker fram byliv og shopping. 9 % har skrevet Varden, 8% trekker fram Midsundtrappene, 7 % har skrevet Moldejazz, Romsdalsmuseet eller Atlanterhavsveien. På 6% finner vi fotball og Aker stadion og Moldebadet, mens 4 % trekker fram Seilet/Spa og Bud, og fra 2% og nedover finner vi Hjertøya, Trollkirka, Kongebjørka og en rekke ulike forslag!

Aktivitets og opplevelsestilbudet

Rundt halvparten, 47%, syns aktivitets- og opplevelsestilbudet i Molderegionen er bra. Mens 23 % syns det er veldig bra. Rundt 14% har ingen formening, og 12 % syns det er middels, mens 8 % synes det er litt mangelfullt eller utilfredsstillende. Igjen er vi glade for at opplevelsene fenger, men det viser vi også har noe å gå på, og at det er riktig å fokusere mer på opplevelser og aktiviteter framover.

Informasjon om Molderegionen

Godt over halvparten syns det er lett eller veldig lett å finne informasjon om Molderegionen. Mens 20 % syns dette er middels, og 22 % syns det er litt vanskelig eller veldig vanskelig. Igjen har vi her noe å gå på! Og det bør jobbes videre både på nett og med taktile brosjyrer for å nå folk.

Hva kan vi gjøre for å tiltrekke oss flere turister?

Igjen fikk de muligheten til helt åpne svar - og 56% sier vi må markedsføre mer eller bedre. 11% sier vi må forbedre informasjon, 10 % ønsker seg mer liv i sentrum, 7 % peker på sentral parkering, 5 % og nedover har skrevet båt og fjord, bedre overnatting, mer familieaktiviteter og utnytte sentrumsnær natur.

Hele brukerundersøkelsen kan du lese her.

Masterplan Reiseliv 2030 vil kjøre nok en brukerundersøkelse sommeren 2022. Da legger vi opp til at vi treffer med brukerundersøkelsen på mobiler som er i Molderegionen, men som ikke har abonnementet registret i Molde regionen.


Glade vinnere

Vinnere av turpakken bestående av sekk, termos, matboks og sitteunderlag ble:

  1. Marthe Løkken Hoel fra Tromsø
  2. Geir Vindheim fra Bønes
  3. Rolf Jørgen Kullerud fra Oslo
  4. Tormod Aalmo fra Tiller.

Utstyrspakken er levert av Utendørs på Midsund i Molde.

Brukerundersøkelsen er utført av TIBE.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.